„Saját ERP” alatt azt értem, hogy a fejlesztő cég kizárólag az ügyfele igényeit figyelembe véve fejleszt egy egyedi üzleti alkalmazást, amelynek nem célja, hogy elterjedt, versenyképes vállalatirányítási rendszerré váljon.
Tapasztalatom szerint az egyedi fejlesztésű rendszerek a ’90-es években élték virágkorukat, amikor számos garázscég szerződött le felfutóban lévő vállalatokkal és ígért minden funkciót kielégítő informatikai megoldást, több kevesebb sikerrel. Ez a tendencia a standard (ERP) rendszerek elterjedésével visszaesett, de még a mai napig is számos céggel találkozom, ahol a korábban kialakított egyedi fejlesztések cseréje válik aktuálissá.
Ebben a posztban megpróbáltam összegyűjteni, hogy napjainkban miért nem éri már meg belefogni egy egyedi fejlesztésbe:
1. Kiegészítő megoldások egyedi igényekre (iparági megoldások)
Az egyik legtipikusabb érv az egyedi fejlesztések mellett az szokott lenni, hogy „nekünk annyira egyediek a folyamataink, hogy arra semmilyen rendszer nem lesz jó”. Természetesen minden cég szeretné magáról azt hinni, hogy az ő működése egyedülálló a világon, de ez a legtöbb esetben azért nem így van. A legnagyobb és legnépszerűbb ERP rendszerekhez több ezer különböző iparági megoldás érhető el a tejtermeléstől a veszélyes hulladékkezelésen át egészen a gumiabroncs kereskedelemig.
2. Biztos és megbízható fejlesztői háttér
A legelterjedtebb és legnépszerűbb vállalatirányítási rendszerek mögött olyan nagy cégek állnak, amelyeknek hosszú távú üzleti érdeke fűződik ahhoz, hogy rendszereik évek múlva is piacvezetők legyenek. Ezek a cégek komoly erőforrásokat fordítanak arra, hogy a termékeik folyamatosan megfeleljenek a piaci igényeknek. Ezzel szemben az egyedi fejlesztéseket „gyártó” cégek tipikusan néhány ügyfélből élnek, kis létszámmal dolgoznak, és erősen függenek a fejlesztőiktől.
3. Biztos bevezetési sikeresség
Egy jó kiválasztási folyamat végén, megfelelő igényfelmérés után, egy hozzáértő bevezető partnerrel a standard rendszerek esetében jól megbecsülhető a bevezetési idő és a bekerülési érték. A fenti feltételek mellett szinte 100%, hogy a rendszer bevezetésre kerül és működni fog. Egy egyedi fejlesztés esetén, amikor egy teljesen új rendszer születik, hogyan lehet megbecsülni, hogy egyáltalán mikor lesz kész? Milyen nem várt körülmények merülnek fel a fejlesztés közben? Mennyi lesz a végösszeg? Erre nagyon nehéz a tervezés során válaszolni, és mindig benne van a pakliban, hogy bármilyen okból, de nem készül el az eredeti koncepció.
4. Érettség
A több éve, vagy több 10 éve a piacon jelen lévő és meghatározó szerepet betöltő rendszerek érettségi foka összehasonlíthatatlan bármilyen egyedi fejlesztéssel. Gondoljunk bele, hogy ennyi idő alatt, akár több százezer felhasználóval milyen fejlesztési háttér és tapasztalat áll az egyes rendszerek mögött. Ez behozhatatlan előnyt jelent a standard rendszerek számára.
5. Bevezetési partnerek száma
Azt talán mondanom sem kell, hogy kizárólag egy cégre bízni az üzleti informatikai rendszerünket mekkora kockázattal jár. Míg egy saját fejlesztés esetében gyakorlatilag lehetetlen fejlesztő partnert cserélni, addig a standard rendszerek bevezetésével, támogatásával és oktatásával Magyarországon is számos bevezető partner foglalkozik.
6. Lépést tartani a technológia fejlődésével
A standard ERP rendszerekhez folyamatos a verziófrissítés, annak érdekében, hogy a legújabb irodai alkalmazásokkal is megfelelően működjenek. Ennek nyílván van egy plusz költsége, de így az ügyfél biztos lehet benne, hogy a vállalatirányítási rendszere nem fogja visszatartani a fejlődésben. Egyedi fejlesztés esetén megvan a veszélye, hogy a rendszer „beragad”, nem fejlődik, és nem tudja kihasználni a legújabb technológiák által nyújtott előnyöket.
7. Gyorsabb bevezetési idő
Egy standard rendszert bevezetni mindig gyorsabb lesz, mint 0-ról lefejleszteni egy egyedi megoldást. Ha azt feltételezzük, hogy maga a felmérési idő mindkét esetben ugyanannyi (ami egy nagyon fontos rész mindkét esetben), akkor egy standard rendszer esetén maga a bevezetés már csak pár hét vagy pár hónap, míg egy egyedi fejlesztés esetén a munka csak akkor indul.
8. Bevezetés utáni támogatás
Mivel az egyedi rendszerek fejlesztői csak néhány ügyfélből élnek, így elemi érdekük, hogy ne engedjék el az ügyfél kezét a bevezetés után. Ennek lehet eredménye egy szakszerű, személyes támogatás. Az mindig egy kényelmes és jó dolog, ha az ügyfél kiemelt figyelmet élvez. Azonban, ahogy már az 5. pontban is említettem kockázatokkal jár, ha csak egyetlen cég ismeri és támogatja az adott rendszert.
*****
Mely ERP rendszerek számítanak standard rendszernek? Gyakorlatilag minden olyan rendszert ide sorolok, ahol a fejlesztő cég több száz ügyféllel rendelkezik, komoly fejlesztő gárdával rendelkezik, meghatározó szerepet tölt be egy-egy iparágban, és több, mint 10 éve van a piacon. A 25 legnépszerűbb ERP rendszer Magyarországon című bejegyzésemben ezeket gyűjtöttem össze.